Köp Loneley Planets reseguide om Hongkong & Macau på Bokia.se
Lonely Planet Hong Kong & Macau Guide
 
Senast uppdaterad:

En filmindustri med mycket action

Då Kina främst är känt i internationella filmkretsar för sina vackra och konstnärliga filmer, är Hongkong mest känd för sina kommersiellt gångbara filmer med gangstertema, koreograferade fightscener, frenetiskt skjutande, motorcykeljakter och sexiga mörkhåriga asiatiska kvinnor. Vid ett tillfälle var filmindustrin i Hong Kong den tredje största i världen efter Indien och USA. Den gyllene perioden för industrin var mellan 1986 och 1992. År 1993 sattes rekordet för Hongkong med över 200 producerade filmer.

Hong Kong-filmer, särskilt de på video, är stora runt om i hela världen och inte bara i Kina. Kända skådespelare från Hong Kong som Jackie Chan och Chow Yun Fat är kända över hela världen. De är lika populära i den utvecklade världen som den tredje världen. Filmregissörer som Quentin Taratino har influertats stort av film från Hong Kong, både vad det gäller koreografi som handling. Hongkongregissören John Woo, är ett annat exempel på någon som gjort stora saker i USA. Han har i USA bland annat regisserat Face/Off, Mission Impossible II och Windtalkers.

Krisen är ett faktum

Under 1990-talet genomgick Hongkongs filmindustri en drastisk nedgång som den ännu inte återhämtat sig från. Den inhemska biljettförsäljning hade redan börjat sjunka i slutet av 1980-talet, men publiken runt om i regionen gjorde att industrin ändå frodades. I mitten av 1990-talet gick den däremot i fritt fall. Intäkterna halverades. Mot decenniets slut, minskade antalet filmer som producerats under ett genomsnittligt år från över  200 under rekordåret till omkring 100. Amerikanska storfilmer började regelbundet dyka upp i topplistan för första gången på flera decennier. Ironiskt nog var detta samma period som många av Hong Kongs giganter inom filmindustrin började dyka upp i Hollywood.

Varför detta hände har många spekulerat i. Några av orsakerna tros vara:

  • Den asiatiska finanskrisen, som torkade upp traditionella källor för finansierandet av film samt publikens vilja att spendera pengar på film.
  • Överproduktion, speciellt av uppföljare av tidigare succeer.
  • Byggandet av stora multiplexbiografer där biljettpriserna var högre jämfört med tidigare.
  • Ohejdad piratkopiering i hela Östasien.
  • En aggressiv push av Hollywood för att få in sina filmer på den asiatiska marknaden.